کشف یک بیومارکر جدید برای تشخیص خطر ابتلا به دیابت

 محققین انستیتو قلب وعروق واندربیلت و بیمارستان ماساچوست بیومارکری را شناسایی کردند که می تواند خطر ابتلا به دیابت را از ده سال قبل از آغاز بیماری پیش بینی نماید.

سرپرست بخش قلب در واندربیلت دکتر Wangبه همراه همکارانش در بیمارستان عمومی ماساچوست گزارش این تحقیقات را در شماره ی ماه اکتبر مجله ی Journal of Clinical Investigationمنتشر کردند.

 محققین تحقیقات خود را بروی  188 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و 188 فرد غیر دیابتی به مدت 12 سال انجام دادند.

دکتر Wangمی گوید:نمونه های خونی در ابتدای تحقیق از این افراد تهیه گردید دراین نمونه های  خونی ما یک  بیومارکر جدید به نام 2-aminoadipic acidیا 2-AAAیافتیم که مقدار آن در افرادی که به دیابت مبتلا شده بودند بیش از افرادی بود که به این بیماری مبتلا نبودند. این اطلاعات بالاتر و فراتر از دانستن مقدار قندخون در ابتدای آزمایش یا فهمیدن اینکه آیا آنها چاق بودند یا سایر خصوصیاتی که آنها را درمعرض  خطر قرار داده بود.

 خطر ابتلا به دیابت در افرادی که غلظت 2- آمینوادیپیک اسید در آنها در چارک بالایی قرار دارد درطی 12 سال پیگیری در مقایسه با افرادی که غلظت این ماده در آنها در چارک پایینی است 4 برابر می باشد.

دکتر Wangمی افزاید: احتیاط  در مورد اینگونه  بیومارکرهای جدید این است که برای استفاده از آنها در جنبه های بالینی باید بررسی های بیشتری بروی سایر جوامع و در بعد وسیع تر  صورت گیرد.

 محققین همچنین مطالعات آزمایشگاهی دیگری برای درک علت بالابودن این بیومارکر قبل از  ابتلا به دیابت انجام دادند. آنها دریافتند که دادن 2-AAAبه موش سبب تغییر متابولیسم گلوکز می شود. بنظر می رسد این مولکولها بروی عملکرد پانکراس در رابطه با ساخت انسولین (هورمونی که به بدن دستور جذب گلوکز را می دهد) تأثیر داشته باشند.

بنظر می رسد 2-AAAبیش از یک مارکر غیر فعال است . دکتر Wangمی گوید: این  مولکول  درمتابولیسم گلوکز نقش دارد. البته هنوز اظهارنظر در مورد درک نقش بیولوژیکی آن زود است اما این اطلاعات آزمایشگاهی جالب بیانگراین است که این مولکول بنحوی با شروع خود بخودی بیماری دیابت مرتبط است.

مطالعات آزمایشگاهی بیشتر می تواند تعیین کند که دقیقاً چگونه 2-AAAعملکرد سلولهای  پانکراس  را تنظیم می کند و چه وقت بدن این مولکول را می سازد. در جنبه ی کلینیکی این تحقیق  ، دانشمندان استفاده از اینگونه متابولیت ها در انسان و بررسی تأثیرات احتمالاً  مشابه با آنچه در مدل های حیوانی مشاهده گردیده را بررسی می کنند.

ارزش مارکرهایی نظیر این گونه متابولیت ها این است که می توانیم آنها را مانند ساپلیمنت های  تغذیه ای به افراد بدهیم. اینها مشتقات آمینواسیدی هستند و از محصولات جانبی متابولیسم  محسوب می شوند. مطالعات بروی انسان می تواند به بررسی الگوهای مشابه با آنچه  در آزمایشگاه مشاهده گردید، کمک کند.

دیابت نوع 2 در 5 تا 10 درصد از بالغین در آمریکا مشاهده می شود، شیوع این بیماری درمیان افراد چاق  یا دارای اضافه وزن که تقریباً  2 سوم بالغین را در آمریکا تشکیل می دهند، بیشتر است.

دیابت یک بیماری شایع است که در سالهای اخیر با رشد چاقی رو به افزایش است. درک اینکه  علت وقوع دیابت چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری نمود بخش عظیمی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. از آنجائیکه عوارض این بیماری بسیار سخت و جدی است بسیاری از گروههای  تحقیقاتی به دنبال یافتن استراتژیهایی برای تشخیص خطر ابتلا به دیابت در سالهایی بسیار زودتر از وقوع بیماری هستند.

 منبع : www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130916131135.htm